Javascript verkar vara inaktiverat. Detta kommer att påverka sitens funktionalitet. Vänligen aktivera JavaScript eller återvänd till denna webbplats från en annan enhet.
Ett bidrag med fokus på högskolepedagogisk praktik belyser exempel på innovativ och forskningsinformerad praktik. Bidraget ska tydliggöra och reflektera kring både process och utfall i relation till tidigare forskning. Utvecklingsprojektet kan vara på planeringsstadiet, alternativt presenteras som ett pågående eller avslutat projekt. I så stor utsträckning som möjligt ska innehåll i och former för utveckling av praktiken beskrivas, det vill säga vad förändras och på vilket sätt genomförs förändringen, samt hur mottogs den nya praktiken av både kollegor och/eller studenter. Synliggörande av den nya praktikens inverkan på undervisning och lärande står i centrum för ett bidrag med fokus på högskolepedagogisk praktik.
Ett forskningsbidrag presenterar en vetenskaplig studie med högskolepedagogisk forsknings relevans. Studien ska bygga på tidigare forskning och ha ett teoretiskt ramverk. Studien kan vara på planeringsstadiet, alternativ presenteras som pågående eller avslutad. Syfte, metod och förväntat/slutgiltigt resultat redovisas och diskuteras i ljuset av tidigare forskning. Studiens bidrag till forskningsområdet högskolepedagogik ska vara tydligt framskrivet och synliggjort
Konferensen erbjuder fyra bidragsformer så som muntlig presentation, rundabordssamtal, workshop och poster. Riktlinjerna för dessa former beskrivs under respektive rubrik nedan. Vill du använda någon annan presentationsform, exempelvis konstnärlig framställan, är du välkommen att kontakta konferenskommittén. Beskriv den form du skulle vilja bidra med så tar vi ställning till om det är möjligt att genomföra. För alla bidrag, oavsett form, gäller att de ska ha relevans och aktualitet ur ett högskolepedagogiskt perspektiv och relatera till högskolepedagogisk praxis och/eller forskning.
En muntlig presentation bygger på erfarenheter från högre utbildning eller en forsknings-/utredningsstudie. Formatet består av 15 minuter presentation och 10 minuter diskussion. En session innehåller minst två presentationer inom samma tema. Bidraget till åhörarna får gärna ha visionära inslag och erbjuda pedagogiska implikationer som kan bidra till högskolepedagogisk utveckling.
Abstrakt ska:
· beskriva bakgrund och relevans ur ett högskolepedagogiskt perspektiv
· visa koppling till forskning och/eller teori
· tydligt redogöra för och motivera syfte, metod och genomförande
· presentera resultat eller förväntade resultat i relation till högskolepedagogisk praxis eller forskning
Max 400 ord (exklusive 2–3 referenser). Ange även 3–5 nyckelord.
Ett rundabordssamtal bjuder in till dialog mellan kollegor där alla röster är lika viktiga. Formatet består av en kort introduktion följt av ett strukturerat samtal. Fokus ligger på erfarenheter och lärdomar från ett pågående eller avslutat utvecklings- eller forskningsprojekt. Samtalet kan ske som paneldiskussion med inbjudna paneldeltagare, som en “fishbowl”-session eller i annan kreativ form.
Samtalet bör vara framåtblickande med hopp om att skapa utveckling och fortsatt nätverkande med likasinnade kollegor från skilda lärosäten. Tänk därför på om det är möjligt att sammanfatta samtalet eller bevara det som händer under sessionen i ett format som kan göras tillgängligt efteråt.
Abstrakt ska:
· beskriva bakgrund och relevans ur ett högskolepedagogiskt perspektiv
· Syfte, metod och genomförande av rundabordssamtalet ska vara tydligt beskrivet och motiverat
· ange förväntat utfall och koppling till praxis eller forskning
Max 400 ord. Ange även 3–5 nyckelord.
En workshop fokuserar på frågor som är utmanande och relevanta för högskolepedagogiken. Formatet ska vara deltagaraktiverande och utforskande, med målet att gemensamt fördjupa en fråga och pröva lösningar. Formen kan variera, från analoga övningar med papper och pennor till digitala verktyg, rollspel eller andra interaktiva metoder.
Abstrakt ska:
· beskriva bakgrund och relevans ur ett högskolepedagogiskt perspektiv
· ange syfte, metod och upplägg
· gärna visa koppling till forskning och/eller beprövad erfarenhet
· förklara hur deltagarna aktiveras
· beskriva förväntade resultat, gärna i form av resurser deltagarna kan ta med sig hem
Max 400 ord. Ange även 3–5 nyckelord.
Posterbidrag sammanfattar ett utvecklingsprojekt eller annan fråga kopplad till konferensens tema. Under konferensen anordnas särskilda sessioner med konferensvärd där posterförfattare presenterar och svarar på frågor från konferensdeltagare. Posterpresentatörerna kommer också presentera sin poster översiktligt i plenum i början på konferensen.
En poster ska vara i porträttformat (70 × 100 cm) och innehålla titel, författarnamn och lärosäte. Vi uppmuntrar till kreativ och läsbarhet av kunskapsbidraget.
Abstrakt ska:
· beskriva bakgrund och relevans ur ett högskolepedagogiskt perspektiv
· gärna visa koppling till forskning och/eller beprövad erfarenhet
· tydligt ange posterbidragets kunskapsbidrag
Max 400 ord. Ange även 3–5 nyckelord.