Javascript verkar vara inaktiverat. Detta kommer att påverka sitens funktionalitet. Vänligen aktivera JavaScript eller återvänd till denna webbplats från en annan enhet.
7-9 februari
Föreläsare
Dr. Kate Rankin, Professor in Residence at the UCSF Department of Neurology. Director of the Socioemotional Neuropsychology Lab in the Memory and Aging Center.
Dr. Kate Rankin investigates the neuropsychological and neurologic underpinnings of human socioemotional behavior in aging and neurodegenerative disease. Dr. Rankin developed a battery of socioemotional tests that was adopted across the US by the NIH Alzheimer’s Disease Coordinating Centers to improve diagnostic accuracy for dementia syndromes. She coauthored the current international consensus criteria for the diagnosis of frontotemporal dementia, the 2018 international framework for the diagnosis of Alzheimer’s disease, and is a leader in current efforts to establish international criteria for right-temporal predominant FTD syndrome.
Dean C. Delis, PhD, ABPP, is a Professor Emeritus of Psychiatry at the University of California, San Diego, School of Medicine, where he has been a professor since 1985. He is board certified in clinical neuropsychology by the American Board of Professional Psychology. He has published over 200 research articles, book chapters, books, and neuropsychological tests, and he has served on the editorial boards of several journals in neuropsychology. His published tests include the California Verbal Learning Test - 3 (CVLT-3); CVLT - Childrens Version; Delis Rating of Executive Functions – Children and Adult versions (D-REF); Delis-Kaplan Executive Function System (D-KEFS); and the forthcoming D-KEFS – Advanced (second edition). He currently has a private practice in neuropsychological assessment of children and adults in San Diego. His awards include the Distinguished Lifetime Contribution to Neuropsychology Award from the National Academy of Neuropsychology; the Distinguished Career Award from the International Neuropsychological Society; the Edith Kaplan Award for Distinguished Contributions to Neuropsychological Test Development from the Massachusetts Neuropsychological Society; and the Ralph M. Reitan Award for Clinical Excellence from the National Academy of Neuropsychology.
Dr. Catherine Stoodley is an Associate Professor in the Department of Neuroscience at American University and leads the Stoodley Lab.
She is interested in the neuroscience of cognitive development, particularly the role of the human cerebellum in cognition, cognitive development and in neurodevelopmental disorders. In her lab, she uses clinical studies, structural and functional neuroimaging, neuromodulation with transcranial direct current stimulation, and behavioral testing to investigate the functional anatomy of the cerebellum and the type of processing that the cerebellum performs.
Åsa Hammar, professor vid Institutionen för psykologi, Lunds universitet och professor vid Universitetet i Bergen. Hennes forskning har bland annat inriktats på kognitiva residualsymptom vid depression. Mer än 70% som har drabbats av depression kommer att uppleva kognitiva svårigheter också efter en depression, även om de klassiska kärnsymtomen framgångsrikt behandlats. Dessa kognitiva restsymtom kan vara svåra att identifiera och beskriva både för patient och behandlare. Kvarvarande kognitiva svårigheter kommer att påverka vardagen, påverka nära och sociala relationer, arbete, studier och inte minst individens självbild. Dessa negativa tankar och bekymmer om egen kapacitet och svag funktion i vardagslivet kan utgöra en risk för att utveckla nya episoder av depression och det finns studier som visar att de kognitiva svårigheterna är förknippade med denna risk. Det är också dokumenterat att de kognitiva svårigheterna förvärras för varje episod. Därför det är viktigt att identifiera och behandla kognitiva residualsymptom.
Melanie Ehrler, PhD, Postdoc & Psychologist, Child Development Center, University- Children’s Hospital Zurich
Postdoctoral Researcher at the Child Development Center of the University Children's Hospital Zurich and at the University Research Priority Program AdaBD of the University of Zurich. She is interested in the longitudinal neurodevelopment of children with congenital heart disease and in identifying psychosocial and clinical risk and protective factors.
Gro Christensen Løhaugen, specialistpsykolog med doktorsgrad i neuropsykologi, arbetar som chef för Regional kompetenstjänst för medfödd drogmissbruk inom Hälsa Sydöst, vid Barn- och ungdomsavdelningen i Arendal. Løhaugen har varit initiativtagare och primus motor för etableringen av Nordens första och enda specialisttjänst för barn och unga med medfödda alkoholrelaterade skador och har själv lett tjänsten sedan etableringen 2015. Fetal Alcohol Spectrum Disorders benämns ofta fetala alkoholspektrumstörningar eller alkoholrelaterade missbildningar på norska. Detta är en benämning på skador som kan uppstå på grund av att fostret har blivit utsatt för alkohol i mammans mage. Gro Christensen Løhaugen fick Psykologpriset 2023. I sin motivering framhöll juryn att Løhaugens extraordinära insatser för denna patientgrupp är unika i både en norsk och en skandinavisk kontext, och att hon väsentligt lyft det aktuella området såväl kliniskt som forskningsmässigt.
Ingrid Tonning Olsson är psykolog, fil. dr., specialist i neuropsykologi och anställd på Skånes universitetssjukhus, barn- och ungdomsmedicin. I sin kliniska vardag möter hon barn och ungdomar med neurologiska sjukdomar, framförallt hjärntumörer och epilepsi. Hennes forskningsområde är kognition efter barncancer och 2016-19 gjorde hon postdoktoral tjänstgöring på ett av världens främsta barnonkologisjukhus; St Jude Children’s Research Hospital, Memphis, USA. Sedan september 2023 innehar hon en fyraårig barncancerforskartjänst som finansieras av Barncancerfonden.
Karin Persson är logoped och doktorand vid Institutionen för hälsovetenskaper på Lunds universitet. I sitt kliniska arbete på Barnrehab i Lund träffar hon barn och unga med förvärvade hjärnskador för utredning och/eller rehabilitering. Fokus för hennes doktorandarbete är språk och kommunikation hos barn med tumör bakre skallgropen vilket även inkluderar barnens upplevelser efter att ha drabbats av cerebellärt mutistiskt syndrom (CMS). Karin har varit involverad i the European-Nordic CMS-study sedan 2014. Doktorandprojektet påbörjades i september 2021 och finansieras av Barncancerfonden.
Kenneth Hugdahl is a Professor emeritus in biological psychology at the University of Bergen, Norway, and have adjunct positions at the Departments of Psychiatry and Radiology, Haukeland University Hospital, Bergen, Norway. He has a PhD in psychology from Uppsala University, Sweden, and has been postdoc and guest researcher at University of Pennsylvania and UCLA, USA, and at Max-Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences, Leipzig, Germany. His research has spanned several areas including brain asymmetry and laterality and brain disorders and higher cognitive functions. In recent years his interests have been on understanding auditory hallucinations in schizophrenia, using a variety of behavioral and brain imaging techniques. Kenneth Hugdahl was a pioneer in establishing fMRI in Norway in 1993 where he founded and led the Bergen fMRI Group for almost two decades. He has received two back-to-back ERC Advanced Grants in 2009 and 2015 and his research is frequently cited internationally.
Anders Rasmussen is an associate professor at Lund university. He has a PhD in neurophysiology from Lund University. He has had positions as post-doctoral fellow as well as Scientific researcher at Erasmus MC, in the Netherlands. His research relates to the learning of new skills as well as their neural correlates and is based on learning theory,
behavioral neuroscience and advanced in-vivo neurophysiology.
In Lund, Anders leads a research project which studies timing dependent skill acquisition in different populations, among them clinical groups with neuropsychiatric diagnoses such as ADHD and autism.
Maurizio Cundari is a PhD student at the Faculty of Medicine, Lund University and a psychologist, working clinically at Helsingborg’s hospital in both units of Neurology and Adult Neuropsychiatry. His research´s aim is the cerebellum in a translational perspective: from neuronal functioning using neurophysiological methods to neurocognitive dysfunctions using multiple modalities of neurocognitive assessments. Recently, he started to investigate how the cerebellum and light motor disabilities contribute to higher cognitive functions in patients with ADHD, autism and spinocerebellar ataxia type 3. One of the aim is to improve neuropsychiatric evaluations using objective neurocognitive assessment when biomarkers are lacking and demonstrate how cerebellum contribute to higher cognitive processes.