Javascript verkar vara inaktiverat. Detta kommer att påverka sitens funktionalitet. Vänligen aktivera JavaScript eller återvänd till denna webbplats från en annan enhet.
Programmet för Sveriges Trafiksäkerhetsdagar 2025 börjar ta form! Här får du en tidig inblick i några av de teman och programpunkter som planeras. Detaljer fylls på löpande – håll utkik efter uppdateringar!
Inledningstal Karin Pleijel, kommunalråd med ansvar för miljö och klimat i Göteborg
Den globala medvinden för trafiksäkerheten
Den globala agendan för trafiksäkerhet ger medvind även i Sverige. Maria Krafft, Trafiksäkerhets-direktör på Trafikverket, och tidigare måldirektör Claes Tingvall, en av grundarna av Nollvisionen – båda medlemmar i den akademiska expertgruppen för den globala konferensen – ger en översikt av rekommendationerna från Stockholm 2020 och Marrakech 2025, och bjuder in till reflektion om vad dessa innebär för samhällsaktörer och organisationer som vill bidra till säkrare vägtrafik.
Läget i Sverige – utmaningar och möjligheter
Johan Lindberg från Trafikverket ger en översikt över trafiksäkerhetsutvecklingen i Sverige, baserat på uppföljningen av indikatorer och resultat från Trafikverkets medborgar- och aktörsundersökningar. Därefter medverkar tre experter som reflekterande röster från olika samhällssektorer: fordonsindustrin (Thomas Broberg, Volvo Cars), forskning/policy (Ann-Catrin Kristianssen, Örebro Universitet) och kommunal verksamhet (Suzanne Falk, Göteborgs Stad). Dessa experter delar sina perspektiv på utmaningar och möjligheter i det svenska trafiksäkerhetsarbetet.
Lyft för trafiksäkerheten i kommuner och regioner
Christoffer von Bothmer från SKR leder oss igenom en session om hur kommuner och regioner kan ta en aktiv roll i trafiksäkerhetsutvecklingen. Med utgångspunkt i Trafiksäkerhetslyftet får vi en inblick i kommuner och regioners påverkansmöjligheter med goda exempel inom följande områden:
• Systematiskt trafiksäkerhetsarbete tillsammans med andra mål genom det trafikstrategiska arbetet i kommunen
• Ökad trafiksäkerhet genom drift och underhåll och i byggskeden
• Trafiksäkerhet som del i hållbart resande och mobility management
• Trafiksäkra resor i tjänsten och trafiksäkerhet i inköp och upphandling
Nätverkspaus och förmiddagsfika – med öppen utställning
Ta en paus, fyll på med energi och passa på att knyta nya kontakter. Under fikastunden håller utställningen öppet – ett utmärkt tillfälle att upptäcka nya initiativ, lösningar och aktörer inom trafiksäkerhet och hållbar mobilitet.
Till botten med beteendet – nyckeln till normförflyttning i trafiken
Vad krävs egentligen för att förändra beteenden i trafiken – på riktigt? I det här blocket går vi på djupet med frågan om hur vi skapar förutsättningar för en varaktig normförskjutning – där säkra beteenden inte bara är en regel utan en självklarhet. MariAnn Karlsson från Chalmers guidar oss genom de psykologiska och sociala mekanismerna bakom ansvarstagande i trafiken, hur miljö och utformning påverkar våra val, och vad som krävs för att nya normer både ska kunna initieras och bli bestående över tid. Vi utforskar vad som krävs för att inte bara nå tillfälliga förändringar, utan skapa långsiktigt hållbara beteenden. Målet är att ge svar på hur vi tillsammans skapar en trafikmiljö där fler gör rätt, oftare och mer medvetet.
Framtidens aktionsplan och två kraftsamlingar för en säkrare vägtrafik
Just nu pågår arbetet med att ta fram Sveriges tredje nationella aktionsplan för trafiksäkerhet, som ska gälla 2026–2030. Planen tas fram i samverkan med ett 40-tal aktörer och syftar till att förstärka det gemensamma arbetet för en säker vägtrafik. Vad kan vi förvänta oss av den nya planen – och hur kan fler inspireras? Therese Malmström och Patrick Magnusson från Trafikverket presenterar arbetet med den nya aktionsplanen och de lyfter också två aktuella kraftsamlingar:
• en för ökad cykelhjälmsanvändning
• en för att fler organisationer ska integrera trafiksäkerhet i sitt arbetsmiljö- och hållbarhetsarbete
Under lunchen är du varmt välkommen till Trafikverkets träffpunkt i utställningen för att prata vidare om Aktionsplanen och Kraftsamlingarna. Therese och Patrick finns på plats för att svara på frågor och diskutera. Här ges även möjlighet att anmäla sitt intresse att delta i kommande kraftsamlingar.
Lunch och öppen utställning
Njut av en god lunch och fortsätt samtalen från förmiddagen. Utställningen håller öppet – ett bra tillfälle att fördjupa dialogen med utställare och ta del av inspirerande projekt och lösningar.
30 km/h i tätort – hur svårt kan det vara?
Införandet av 30–40 km/h i tätort går långsamt – trots att trafiksäkerhetsvinsterna är väl kända. Vad är det egentligen som bromsar utvecklingen? Och vad krävs för att vi ska få verklig fart på omställningen mot mer hållbara hastigheter?
I denna session får vi korta inledande inspel från fem olika perspektiv – politik, forskning, praktik och EU-nivå – som tillsammans sätter scenen för ett gemensamt och framåtlutat samtal. Därefter följer ett fördjupande panelsamtal där vi utforskar lösningar, vässar argumenten och samformulerar medskick till beslutsfattare och andra nyckelaktörer.
1. Sätta scenen: Var står frågan städerna i frågan?
Agneta Berlin, NTF Fyrbodal, inleder med en nulägesbild utifrån NTF:s kartläggning över hur det står till med hastighetsöversynerna i landets kommuner.
2. Vad säger forskningen?
Helena Stigson, Folksam, presenterar insikter från pågående forskning om vad som faktiskt försvårar införandet av 30 km/h – bortom de tekniska argumenten.
3. EU-perspektivet: Vad vill kommissionen?
Ett kort, förinspelat inlägg från EU-kommissionen (DG MOVE), som lyfter viljeinriktningen på europeisk nivå vad gäller trafiksäkra och levande stadsmiljöer.
4. Progressiv stadsplanering i praktiken
Maria Brodde, Malmö stad, ger ett kommunalt perspektiv och berättar om sitt arbete lokalt. Hon är även ordförande för arbetsgruppen Planning Streets for People inom Eurocities (Task Force 30), som tagit fram ett policydokument riktat till EU-kommissionen.
5. Den politiska resan i Göteborg
Emma Josefsson, programledare för Göteborgs Stads hastighetsarbete, delar erfarenheter av hur staden lyckats ta sig igenom den politiska beslutsprocessen för att ställa om till 30 km/h – med ett tydligt stadsutvecklingsperspektiv.
Fördjupande dialogblock – välj fritt och samskapa lösningar
Under eftermiddagen fördjupar vi oss i sex aktuella teman – med fokus på samtal, gemensamt lärande och framåtblickande inspel. Block 1, 2 och 3 hålls parallellt före eftermiddagsfikat, och Block 4, 5 och 6 därefter. Du väljer själv vilket spår du vill följa – och det är helt okej att byta mellan blocken.
Målet är att tillsammans identifiera lösningar och formulera tydliga medskick till alla aktörer som kan och behöver bidra till nästa steg i Sveriges trafiksäkerhetsarbete.
Block 1: Trafiksäkerhet i samhällsplaneringen – tillsammans med andra mål
Trafiksäkerhet är inte en isolerad fråga – den är en central del av hur vi planerar hållbara, attraktiva och välfungerande samhällen.
I detta block utforskar vi hur trafiksäkerhet integreras i bredare samhällsmål som hållbar mobilitet, klimatomställning, jämlik tillgång till staden och trygghet i det offentliga rummet. Blockledare Christoffer von Bothmer från Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) inleder med en översikt över den palett av målkonflikter, möjligheter och synergier som dagens samhällsplanering innebär.
• Dilemmazoner på landsbygd – att skapa trafikmiljöer som stödjer rätt hastighetsval
Forskning om så kallade dilemmazoner – platser där intressekonflikter uppstår mellan trygghet, framkomlighet och funktion – har gett nya insikter om hur trafikmiljöer på landsbygd kan utformas för att främja säkra hastigheter. En idéskrift har tagits fram, som ett av flera verktyg, för att omsätta kunskapen i praktisk planering.
• Integrera trafiksäkerhet i hållbarhetsomställningen
Erik Hysing, Örebro universitet, diskuterar möjligheter och utmaningar med att integrera trafiksäkerhet med andra hållbarhetsmål med utgångspunkt i tre lokala planeringsfall: en supercykelväg, ett BRT-system (snabbuss) och ett gång-case/shared space.
• Arbeta systematiskt med trafiksäkerhet tillsammans med andra mål – nästa nivå på trafiksäkerhetsarbetet
Hanna Wennberg, Trivector / Lunds universitet, ger en inblick i synergier, motstående mål och konflikterande intressen och perspektiv i arbetet med trafiksäkerhet som en del i hållbarheten på lokal nivå. Hon berättar om möjliggörarna för att arbeta målintegrerande och för en trafiksäkerhetskultur som utgår från Nollvisionen och Agenda 2030.
Block 2: Digitala drivkrafter – teknikens roll i en hållbar och säker mobilitet
Digitala lösningar som AI, geofencing och automation förändrar snabbt förutsättningarna för hur vi rör oss – och hur vi kan skapa ett säkrare, smartare och mer hållbart transportsystem.
I detta block utforskar vi teknikens bidrag till trafiksäkerhet och hållbar mobilitet, men också vilka nya utmaningar som uppstår när digitaliseringen tar större plats. Blockledare Malin Andersson från Drive Sweden inleder med att sätta in frågorna i ett bredare mobilitets- och samhällsperspektiv.
• AI – En möjliggörare för säkrare trafik?
Alfred Lindberg från Univrses visar hur AI kan användas för att upptäcka risker, förutse händelser och förebygga olyckor – men också vilka nya risker som måste hanteras.
• Geofencing i praktiken – teknik för säkrare beteenden och bättre resultat
Anna Wrige Berling och Thomas Forsberg på Volvo Group presenterar konkreta exempel på hur geofencing används för att påverka förarbeteenden och öka säkerheten, inklusive insikter från lösningar som gett fem stjärnor i Euro NCAP.
• Automationens möjligheter och vägval – med människan i centrum
Ingrid Skogsmo från VTI ger en aktuell översikt över utvecklingen inom fordonens automatisering – var vi står idag, vart vi är på väg, och hur människans roll förblir avgörande i framtidens mobilitetssystem.
Block 3. Gång- och cykelsäkert – när transportsystemet formas för aktiva människor
I denna interaktiva session utforskar vi hur trafiksäkerhet kan användas som en möjliggörare för att fler ska vilja – och kunna – gå och cykla. Tillsammans med deltagarna lyfter vi några skarpa och framåtblickande frågor kring förutsättningar, drivkrafter och hinder.
Samtalet leds av Charlotta Johansson från Gångcentrum vid Luleå Universitet och Anna Niska från Cykelcentrum/VTI.
Nätverkspaus med utställning och gofika
Ta en välförtjänt eftermiddagspaus med något gott att äta och dricka. Passa samtidigt på att mingla, knyta nya kontakter och utforska utställningen – där inspirerande projekt, lösningar och aktörer inom trafiksäkerhet och hållbar mobilitet väntar.
Block 4: Trafiksäkra verksamheten genom hållbarhets- och arbetsmiljöarbete
Nästan hälften av vägtrafikolyckorna är arbetsrelaterade. I detta block får vi konkreta exempel och verktyg för hur företag och andra organisationer kan arbeta för ökad trafiksäkerhet. Det kan vara kopplat till sitt arbetsmiljöansvar som arbetsgivare eller som del i hållbarhetsarbetet, men också genom inköp och upphandling. Blockledare Hanna Wennberg, Trivector / Lunds Universitet, inleder med att ge en bakgrundsbild. Därefter blir det följande föredrag:
Trafiksäkra verksamheten – gemensamt ansvar för arbetsgivare och upphandlare
Fredrik Gustafsson från Trafikverket och Richard Wester från Arbetsmiljöverket presenterar sitt gemensamma arbete för att stötta verksamheter i att ta ansvar för trafiksäkerheten i arbetslivet. Trafikverket delar också resultat från sina undersökningar bland företag och kommuner – insikter som visar hur trafiksäkerhet uppfattas som en del av arbetsmiljö och hållbarhet.
Bygga trafiksäkerhetskultur med hjälp av Trafiksäkra verksamheten – erfarenheter från tio organisationer
Julia Nyberg från Trivector berättar om erfarenheter från de företag och kommuner som använt Trafikverkets stödmaterial Trafiksäkra verksamheten. Vi får ta del av den mätning av trafiksäkerhetskultur som gjorts av TØI med en reflektion kring skillnader och likheter mellan verksamheterna.
Trafiksäkra resor i tjänsten – hur jobbar arbetsgivarna?
Malin Lundgren från NTF Väst presenterar resultatet från NTF:s undersökning om hur personer som kör bil i tjänsten upplever att deras arbetsgivare arbetar för att minska riskerna. Har man policys, finns rutiner och talas det om trafiksäkerhet på arbetsplatsen?
Trafiksäkerhet som hållbarhetsfråga – ansvar, krav och verktyg
Sanna Eveby och Maria Håkansson från Guidance to Zero visar hur företag och organisationer kan arbeta systematiskt med sitt trafiksäkerhetsarbete och fotavtryck (Safety Footprint). De visar exempel på hur trafiksäkerhet kan integreras i verksamheten som en hållbarhets- och arbetsmiljöfråga och vilka aktuella verktyg som kan stötta arbetet. Det bjuds även på reflektioner över hur regelverk i form av CSRD och Omnibusdirektivet kan påverka trafiksäkerhetsarbetet.
Block 5: Säkra fordon
Fordonens utformning och prestanda spelar en avgörande roll för trafiksäkerheten – både när det gäller att förebygga olyckor och att minska konsekvenserna när de sker.
I detta block riktar vi fokus mot fordonssäkerhet ur flera perspektiv: från den senaste teknikutvecklingen hos ledande tillverkare till behovet av nationellt samarbete och nya insikter från olycksanalyser. Blockledare Magnus Granström från SAFER introducerar sessionen med utgångspunkt i dagens och morgondagens utmaningar.
• Volvo Cars – aktuell säkerhetsutveckling
Thomas Broberg, Volvo Cars, presenterar sitt pågående arbete med säkerhetsinnovationer och ny teknik.
• Autoliv – innovation och samverkan för ökad trafiksäkerhet
Joakim Anjeby, chef för Autolivs innovationscenter i Vårgårda och VD för Autoliv Sverige, delar företagets perspektiv på hur ny teknik och bredare samverkan mellan svenska aktörer kan möta framtidens trafiksäkerhetsutmaningar.
• Scania – säkrare lastbilar för framtidens mobilitet
Scania presenterar hur företaget arbetar med fordonssäkerhet inom tung trafik – med särskilt fokus på teknik, ansvar och systemtänkande.
• Däcksäkerhet i praktiken – vad säger olyckorna?
Mattias Hjort, forskningsledare på VTI, presenterar nya resultat från djupstudier av dödsolyckor med fokus på däckens betydelse. Bland annat får vi svar på frågan: Är det farligt att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren?
Block 6: Paneldialog: PEth, körkort och gränsdragning – mellan trafiksäkerhet, medicinsk etik och rättssäkerhet
Användningen av PEth (fosfatidyletanol) som biomarkör för alkoholbruk i körkortsärenden har på kort tid blivit en omdiskuterad metod i det svenska trafiksäkerhetsarbetet. Samtidigt som tekniken ger nya möjligheter att upptäcka riskbruk och förebygga olyckor, väcker den också djupa frågor om rättssäkerhet, individens integritet och vårdens roll i samhällets kontrollsystem.
I denna panel möts tre perspektiv:
• Regelverk och beslutsgrunder (Katarina Norén, Transportstyrelsen)
• Hälso- och sjukvården – läkarens roll och etiska dilemman –
• Etik/juridik – individens rättigheter och samhällets ansvar (David Ryffe, Lektor i offentlig förvaltning med inriktning på offentlig rätt på Göteborgs universitet)
Hur skapar vi trafiksäkerhet med bibehållen tillit till vård och myndigheter?
Samtalet leds av Tomas Jonsson, MHF.
Panelsamtal: Så får vi saker att hända – med trafiksäkerhet som del i hållbarheten
Från vision till konkret handling – hur får vi saker att hända? Det avslutande panelsamtalet riktar blicken framåt och fokuserar på nästa steg för trafiksäkerheten. Med inspiration från dagens insikter och de globala ministerkonferensernas rekommendationer diskuteras hur vi går från strategi till konkret effekt. Hur arbetar vi med trafiksäkerhet tillsammans med andra mål och utmaningar – klimat, hälsa, social hållbarhet – och hur säkerställer vi handling? Fokus ligger på målintegrering, ansvar och att gå från vision till verklig förändring.
Avslutning: Vad tar vi med oss – och hur tar vi nästa steg?
Vi summerar dagens insikter, reflektioner och medskick – och bjuder in till gemensam utvärdering. Vad fungerade bra, vad kan vi göra ännu bättre, och vad vill vi se mer av nästa gång? Ambitionen är att skapa en återkommande och levande mötesplats för hela trafiksäkerhetssverige – med lärande och samverkan i fokus.