Javascript verkar vara inaktiverat. Detta kommer att påverka sitens funktionalitet. Vänligen aktivera JavaScript eller återvänd till denna webbplats från en annan enhet.
Abstract utformas i första hand på svenska men engelska accepteras. Abstract får max innehålla 250 ord.
Gör titeln kort men så att ämnet klart framgår, använd inga förkortningar i titeln.
Dela upp abstractet enligt följande.
- Bakgrund: Syftet med studien. Helst mycket kort.
- Material och metod
- Resultat: Sammanfattning av resultatet presenteras tillräckligt detaljerat för att understödja ”Slutsatsen”. Resultaten som presenteras måste vara kompletta (men kortfattade) och slutgiltiga.
- Slutsats: Formuleringar som ”resultatet kommer att diskuteras” kommer inte att godkännas.
Använd endast standardförkortningar. Om andra förkortningar används skall förkortningen skrivas inom parentes efter ordet första gången det används. Använd generiska läkemedelsnamn.
Abstract sänds in elektroniskt genom att klicka här. När formuläret är ifyllt och ni har sänt iväg det erhåller ni ett abstractnummer. En bekräftelse sänds automatiskt ut till den email-adress som angetts. Med bekräftelsen erhåller ni en länk som ni använder om ni önskar göra tillägg eller ändringar i texten.
Ändringar kan göras fram till abstract deadline (15 maj 2025).
Eventuella tabeller och figurer bifogas sist i formuläret (en (1) fil per abstract).
Abstracten sorteras och bedöms av den vetenskapliga kommittén. Abstract som godkänts för publicering av författare visas med erat namn elektroniskt på hemsidan och i appen. Insändande av abstracts per e-post, fax eller brev godkänns ej.
Ange om projektet är patientsäkerhetsprojekt eller ST-projekt för att delta i omröstningen om bästa projekt i dessa kategorier.
Det delas ut ett pris ut till bästa abstract, finansierat av Acta Anaesthesiologica Scandinavica Foundation, tillsammans från SFAI och ANIVA, där bedömning sker av både innehåll och presentation av abstractet.
Alla godkända abstracts kommer att presenteras som digitala posters som rullar under hela veckan. Varje poster kommer också att presenteras under en modererad postersession. Dag och tid kommer att meddelas presentatören senare.
Digital poster: Pixelformat 1920 x 1080 (liggande format)
Tänk på att spara din digitala poster med bra kvalité, rekommenderat 300 dpi. Ett tips är att inte ha för liten text på din digitala poster då det finns en risk att detta inte syns på avstånd.
Använder du dig av grafiska element så som exempelvis ikoner, symboler, logotyper, på din poster? För att säkerställa att er digitala poster visas med hög kvalitet på skärmarna ber vi er följa dessa riktlinjer: Klicka här för att läsa riktlinjerna.
Notera att alla presentationer sker fysiskt på plats. Det är viktigt att vi har rätt namn på den som ska presentera så det blir rätt i programmet. Om det inte är du själv som presenterar på plats vill vi att du skickar presentatörens namn och epost-adress till malin@mkon.se.
Presenterande författare måste anmäla sig till SFAI & AnIva-veckan efter att besked om godkänt abstract mottagits.
Om presenterande författare ej är anmäld 4 veckor innan SFAI & AnIva-veckan startar stryks abstractet.
Du som abstractförfattare får reducerat avgift.
Klicka här för att anmäla dig!
Inlämning/uppladdning av poster till Dropbox
Vi vill att du lämnar in din poster via dropboxlänken nedan senast 2 veckor innan kongressens start, alltså senast onsdagen den 3 september. Vänligen skicka in din poster som en PDF. Teknikern kommer att kontrollera så att din poster fungerar på presentationsskärmen .
Om du skulle behöva korrigera din inskickade poster, kontakta malin@mkon.se. Vänligen skicka inte in en dubblett.
Döp din poster enligt följande instruktioner:
Datum för presentation.session.klockslag för presentation.fullständigt namn
Exempel: 18september.Session1.15.45.Lisa Andersson
Dropboxlänken för att skicka in din poster kommer senare att publiceras här.
Frågor?
Har du frågor om ditt abstract, hör av dig till malin@mkon.se