Javascript är inaktiverat

Javascript verkar vara inaktiverat. Detta kommer att påverka sitens funktionalitet. Vänligen aktivera JavaScript eller återvänd till denna webbplats från en annan enhet.

 

 

Till största del tillkommer vårmötets vetenskapliga program genom att symposiumförslag sänds in till organisationskommittén under hösten. 

Ett svårt och hårt arbete med att gallra bland de ca 130st förslagen leder fram till det fylliga och intressanta program vi stolt kan presenterar.

Vi är glada och tacksamma att så många av våra kollegor ställer upp som föreläsare och moderatorer. Som föreläsare och moderator betalar du halv anmälningsavgift. Kommer du endast in för ditt eget uppdrag är du fri från registreringsavgift. Du står själva för eventuella kostnader av resa och logi. Vi vill göra dig uppmärksam på att föreläsare och moderatorer får ha max två uppdrag under vårmötets dagar. Inget föreläsar- eller moderatorarvode utgår. 

Via vår hemsida gör du själv din anmälan till vårmötet, du erhåller tillträde till det vetenskapliga programmet, utställning, dokumentation, kaffe och luncher, samt lättare förtäring vid Välkomstmingel på onsdagen och vid torsdagens Postermingel. Det är viktigt att anmälan görs eftersom det ger dig tillgång till din namnbricka som bärs under vårmötets dagar och fungerar som passerkort in i huset och ger dig förtäring under våra tre dagar.

INSTRUKTIONER - FÖRELÄSARE
Du behöver inte ta med dig egen dator, det räcker med USB minne. Vi rekommenderar att du kontrollerat att överföring till USB är korrekt. Din första bild du lägger på bör visa ditt namn och titeln på föredraget.

Vi vill att du lämnar in ditt material till föreläsarservice senast två timmar innan föredraget. I föreläsarservice finns tekniker som hjälper dig vid behov. Därifrån sänds ditt föredrag ut till rätt sal, vid rätt tidpunkt.

Om du tar med dig egen dator, ber vi dig komma till föreläsarservice senast två timmar innan ditt föredrag. Vi har då möjlighet att checka av upplösning och skärmutgångar. Om du har en nyare dator som inte har standard skärmutgång, (15 pinnars D-Sub) så skall du ha med dig, dockningsdelen, annars har vi ingen möjlighet att hjälpa dig. Om du har en Mac, så måste du ta med adapter som  gör om det till standard VGA.

I alla salar finns projektor och i datorerna finns powerpoint installerat. Vi vill att du använder de standard fonter/typsnitt som finns i officepaketet, använder du inte dessa ber vi dig att de fonter/typsnitt du använder bifogas separat på disken.

Vi vill att din första bild innehåller ditt namn, titel på föredraget och ev intressekonflikter. För bästa bild rekomenderar vi bildstorlek 16:9. Här kan du ladda ner en mall i powerpoint. Och här är vår logo ifall du bara vill foga in den i dina befintliga bilder.

Frågor från auditoriet kan ställas via vårmötets egen app. Frågorna kommer in på en skärm hos moderatorerna som läser upp dem. I appen har vi även en mentometerfunktion. Som föreläsare kan du förbereda frågor i god tid och vid föreläsningens start meddela auditoriet att de behöver appen för att kunna delta vid röstningen. Deltagarna röstar med sin mobil.

INTRESSEKONFLIKT
Som föreläsare ska du ange eventuell koppling och ekonomisk support från läkemedelsindustri/tillverkare av medicinsk utrustning. som är av betydelse för presentationen.

SELF-TEST FRÅGOR
Som föreläsare vid Kardiovaskulära vårmötet har du en viktig roll att fylla. Vi uppskattar att du är med och hjälper till att skapa Sveriges finaste möte. Sedan många år tillbaka använder vi oss av kongressappen för att informera deltagarna om det vetenskapliga programmet, abstract, utställare m.m. Vid varje symposium återfinns lärandemål, deltagaren kan på så sätt göra sitt val utifrån vad de söker för kunskap.

Som föreläsare vill vi nu be dig att lämna in två self test-frågor. Dessa läggas in i appen under ditt föredrag. Efter sessionen kan deltagaren testa sin kunskap på ett enkelt och trevligt sätt. Vi ber dig vänligen att innan 7 april sända in två stycken frågor, samt fyra svar per fråga genom att gå in via din personliga länk. Den personliga länker kommer att sändas till dig via mail.

FÖRELÄSARBILDER
Vår ambition är att samtliga föreläsare önskar göra sina föreläsarbilder tillgängliga för våra deltagare. Likt tidigare år kommer vi ha bild och ljudupptagning från samtliga föreläsningar, du som föreläsare är inte filmad och kommer alltså inte att visas i bild. Filmerna läggs på en sluten Youtube-sida, endast tillgänglig för dem som har fått länken via vårmötet. Om inget annat meddelas oss kommer dina bilder att bli tillgängliga för deltagarna.



INSTRUKTIONER - MODERATORER
Kommunicera med era föreläsare och berätta om nedanstående punkter. Som moderator är du ansvarig för att tiden hålls av föreläsarna. Drar någon över tiden påverkar det hela programmet och efterföljande föreläsningar. Om föreläsaren börjar drar över sina 15 minuter får ni meddela att det är 1 minut kvar och be föreläsaren sammanfatta och avsluta.

Varje föredrag är 15 minuter och därefter 5 minuters diskussion. Ni kan välja att istället ha 15 minuters samlad diskussion vid slutet av sessionen. Meddela auditoriet detta vid början av sessionen.

Frågor från auditoriet kan ställas via SKV-appen. Frågorna kommer in på en skärm framför dig, där du lätt kan läsa och sålla bland dem.

I appen har vi även en mentometerfunktion. Föreläsaren ska innan föreläsningens start meddela auditoriet att de kommer att använda sig av denna funktion och skall ha förberett ett antal frågor. Röstning sker via deltagarens egen smarta telefon.

Föreläsarna ska ha en första slide där eventuell intressekonflikt presenteras. Finns inte detta ber vi er moderatorer att fråga föreläsaren om någon intressekonflikt föreligger.